Julkiset tiedotteet (internet)

Yrityskulttuuri ja arvot ovat tulevaisuus

Kirjoitettu 10.12.2019 kello 15:31 (muokattu 10.12.2019 kello 15:31)


Millainen on hyvä yrityskulttuuri? Entä mitä ovat hyvät arvot? Tarvitaanko niitä?
Viimeiseen kysymykseen voi mielestäni vastata vain toteamalla, että tarvitaan entistä enemmän. Miksikö?

Pelkästään raha ei ole kaikki. Entistä tärkeämpää on voida työskennellä yrityksessä, jonka yrityskulttuuria ja arvoja arvostaa, jossa kokee työkaverit ystävikseen, kumppaneiksi, niin vaikeuksissa kuin voitoissa.

Olen itse miettinyt ja kokenut näitä asioita jo nelikymmenvuotisen kiinteistöalan urani aikana hyvinkin erilaisia asioita arvostaneina aikakausina. Olen vakuuttunut, että työyhteisössä toisten eli työkavereiden arvostaminen, auttaminen, tukeminen, yhdessä tekeminen ovat entistä tärkeämpiä asioita elämässä. Meidän jokaisen omakin menestyksemme perustuu onnistumiseen ja saavuttamiseen yhdessä.

Historiassa oli aikakausi jolloin oma tieto oli valtaa. Se aika on jo historiaa, vaikkakin turhankin moni elää vielä tuota aikakautta. Tärkeä asiakirja, muistio, omassa laatikossa oli vakuus, joka kannatti pitää vakan alla omalla reviirillä. Mutta ei enää tänä päivänä tässä nykymaailmassa, jossa salaisuuksia on entistä vähemmän, katoavassa potenssissa.

Avoimuus, läpinäkyvyys, rehellisyys, ne ovat tämän päivän avaintekijöitä. Niistä syntyy luottamus.

Kyse ei ole kuitenkaan mamoilusta. Se mitä yhdessä rakennetaan, sovitaan, niistä pitää myös pitää kiinni. Muuten emme rakenna luottamusta. Se ansaitaan tekojen kautta. Näytämme kaikki esimerkkiä toisillemme. Hyvässä tai pahassa. Jos joku ei sopeudu joukkoon yhteisesti määritellyillä ja sovituilla arvoilla, jotain pitää tehdä. Kyseessä ei ole huono ihminen, vaan ihminen on väärässä paikassa.

Kun tekee työnsä hyvin, lähtien ravintoketjun tärkeimmästä tekijästä, eli asiakkaasta, ollen nöyrä ja osaava ammattilainen, pyrkien vilpittömästi asiakkaalle parhaaseen mahdolliseen tulokseen, silloin on jo pitkällä oikealla polulla. Pidemmän päälle myös asiakas ymmärtää, että hyvästä työstä kannattaa maksaa, enemmän kuin huonosta. Asiakaskin on tällöin voittaja. Ja tästäkin voidaan puhua rehellisen avoimesti. Sillä ihmiset tekevät todellisuudessa kaiken.

Olemme REIM Groupin missiossa, strategiassa ja toimintasuunnitelmassa antaneet ison painoarvon edellä mainituille asioille. Jatkuvan elämänmittaisen koulutuksen lisäksi. Sanat täytyy myös lunastaa teoilla. Se on jokapäiväistä arvokasta ja tärkeätä työtä.

Jokainen liiketoiminta- ja yrityskauppa (joita olemme viime vuosina tehneet useita) liittyy myös arvoihin. Kyseessä on usein myyjän elämäntyö. Miten sitä arvostamme? Miten myyjää ja kauppaan liittyvää henkilöstöä? Jälleen kerran raha ei ole kaikki kaikessa. Arvoilla on suuri merkitys. Rehellisillä sellaisilla. Sanat ovat sanoja ja teot tekoja. Tällä tiellä meillä on hyvä mieli, todistetusti, koetellusti.

Minun yksi omista tehtävistäni on olla osaltani takuuhenkilönä yrityskulttuurimme ja arvojemme suhteen. Sen teen rehellisellä ja läpinäkyvällä ylpeydellä ja kunnialla nykyisten ja tulevien reimiläisten hienon asiantuntijajoukon kanssa.

Ja loppujen lopuksi hyvää, omistautuvaa ja osaavaa työtä seuraa myös yleensä kiitos. Yllättäen myös positiiviset rahavirrat. Ikään kuin huomaamatta. Ne ovat palkintoja hyvästä yrityskulttuurista ja arvoista. On paljon helpompi jakaa tuota ansaittua tulovirtaa vaikkapa toimivan bonusjärjestelmän kautta, tietäen että olemme kaikki olleet yhdessä voimalla sitä rakentamassa. Asiakkuuksiamme arvostaen ja niistä huolta pitäen. Se on meidän yhteisen työmme tulosta. Hyvää yrityskulttuuria ja arvoja.

Timo Multanen
REIM Groupin päätoiminen hallituksen puheenjohtaja
MBA, AIT
timo.multanen@reim.fi

 

« Palaa takaisin

Näytä