Julkiset tiedotteet (internet)

Hallituksessa voi hymyilläkin

Kirjoitettu 05.06.2019 kello 10:12 (muokattu 05.06.2019 kello 10:12)

Isännöitsijä Rauno Salonen:

Hallituksessa voi hymyilläkin

Isännöitsijä Rauno Salonen Lohjalta oli juuri ennen haastattelua päättänyt hallituksen kokouksen.

-          Yhdessä taloyhtiössä on ollut useita vuosia jatkunut julkisivuhanke. Seuraavaksi asia menee yhtiökokoukseen päätettäväksi. Monenlaisia mutkia on matkassa ollut, mutta tänään kokouksessa jo hymyiltiin, kertoo Salonen.

Taloyhtiö ehti jo kerran hylätä hankkeen, mutta asia nousi uudestaan esille. Hallitus sai yhtiökokoukselta evästyksiä, niiden perusteella isännöitsijä selvitti vaihtoehtoja, toi niitä hallitukseen ja niistä keskusteltiin yhdessä.

-          Lopulta tuli tunne, että nyt on yhdessä tekemisen meininkiä. Varmaan kaikilla on hyvin positiivinen mieli ison työn jälkeen.

Salonen korostaakin, että hallituksen ja isännöitsijän on hyvä löytää yhteistä. Se voi toimia vaikka niin, että isännöitsijä heittää avoimia ajatuksia, joihin hallitus antaa keskustelun jälkeen palautetta ja kommentteja.

-          Isännöitsijän ei pidä sanella. Korkeintaan voi ohjata. Avoimuus ja faktojen selkeä esittäminen on hyvä tapa luoda luottamusta, saada hallitus sitoutumaan ja tekemään taloyhtiön kannalta hyviä päätöksiä.

Monessa taloyhtiössä on monen alan ammattilaisia ja paljon osaamista.

-          Hallituksen ammattitaitoa kannattaa tietysti käyttää, sekä hallituksen että isännöitsijän. Sitä kautta saadaan yhdessä tekemisen meininkiä.

Isännöitsijä tuo taloyhtiön hallintoon isännöinnin ammattitaitonsa, kokemuksensa ja näkemyksensä niitä hallituksesta ei välttämättä löydy. Joskus taloyhtiössä nähdään paljon yksityiskohtia, mutta isojen linjojen esilletuomisessa isännöitsijällä on tärkeä rooli.

-          Isännöitsijä pystyy auttamaan monessa asiassa: että asiat menevät hallinnollisesti oikein, että teknistä tietämystä osataan käyttää, että asiat menevät suoraviivaisesti eivätkä rönsyile, että kokoukset pysyvät asiassa. Tärkeää on sekin, että isännöitsijä tuntee alan lainsäädännön.

-          Hallituksen jäsenet ajattelevat tietysti taloyhtiön parasta. Joskus tarvitaan ehkä vähän diplomatiaa, että se saadaan ohjattua oikeaan suuntaan, Salonen sanoo.

Hän on toiminut isännöitsijänä vuodesta 2015 lähtien.

-          Joskus olen törmännyt siihen, että taloyhtiöissä on ollut isännöinnistä huonoja kokemuksia. Olen usein listannut keskeneräisiä asioita, käynyt niitä hallituksen ja puheenjohtajan kanssa läpi. Siitä on sitten syntynyt luottamus, ja myös mielihyvä omasta työstä.

Salosen kokemusten mukaan hyvä puheenjohtaja on keskusteleva ja kuunteleva. Dominoiva puheenjohtaja ei ole hyvä; isännöitsijän tehtävänä onkin saada kaikki hallituksen jäsenet osallistumaan.

-          Yhdessä tekemällä asiat saadaan sujumaan paremmin.

Salosen kokemuksen mukaan monet taloyhtiöt osaavat myös vaatia isännöinniltä, isännöitsijältä ja tämän ammattitaidolta paljon, ja aina vain enemmän. Pienissä yrityksissä osaaminen ei välttämättä ole monipuolista. Yksi REIMin vahvuuksista onkin, että yhtiöstä löytyy monenlaista osaamista.

-          Jo meillä Lohjalla on työkokemusta 120 vuotta. Ja kun ottaa koko REIMin huomioon, niin osaamista kyllä löytyy. Ja vaikka REIM on valtakunnallinen, se toimii kuitenkin paikallisesti, Salonen muistuttaa.

Antti Rinkinen

 

 

« Palaa takaisin

Näytä