Julkiset tiedotteet (internet)

Vuoden reimiläinen Eila Hostikka

Kirjoitettu 13.09.2018 kello 15:23 (muokattu 13.09.2018 kello 15:23)

Asiakkaat vaativat palvelua

Vuoden REIMiläiseksi valittu isännöitsijä Eila Hostikka pitää asiakaspalvelusta.

-          Tykkään tehdä työni itsenäisesti ja haluan palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin. Sen olen huomannut, että asiakkaat vaativat palvelua, ja sitä vartenhan isännöitsijä töitään tekee, Hostikka sanoo.

Hän on ollut REIMillä vuodesta 2006 asti. Elämän- ja työkokemusta oli sitä ennen ehtinyt kertyä parikymmentä vuotta pienen yhtiön toimistotöistä ja viisi vuotta leipomoyrittäjänä.

-          Leipomon jälkeen halusin kouluttautua ja päivittää oman osaamisen. Kävin taloushallinnon merkonomitutkinnon. Kun tulin REIMille, isännöintipuoli alkoi tuntua mielenkiintoiselta. Täällä kävin isännöinnin ammattitutkinnon ja heti sen jälkeen minut houkuteltiin johtavan ammatti-isännöitsijän koulutukseen AIT-kurssille.

Itsenäiseen työskentelyyn ja asiakaspalveluun Hostikka on oppinut jo yrittäjäaikanaan. Ajatusmaailma sopii hyvin myös isännöitsijän työhön.

-          Tässä työssä laaja ja monipuolinen elämänkokemus on kyllä eduksi. Työssä kohtaa hyvin erilaisia ihmisiä. Ainahan kaikki ei mene sujuvasti, mutta kun asiat käsitellään asioina, eikä mennä henkilötasolle, isoistakin haasteista selvitään. Samoin valmisteleva työ täytyy tehdä hyvin. Sitten kokouksessa päästään puhumaan tosiasioiden pohjalta.

Asiakaspalvelusta ja sen hoitamisesta isännöitsijäkin saa hyvän mielen.

-          Tuntuu mukavalta, kun yhtiökokouksen jälkeen ihmiset tulevat sanomaan, että älä vain koskaan jätä meitä. Samanlainen tunne tuli, kun minut nimitettiin vuoden reimiläiseksi moni ei usko, miten hyvältä tuntuu tunnustus omasta työstä. Pidän sitä todella suuressa arvossa, Hostikka sanoo.

Hyvää mieltä tuo asiakkaiden kommenttien lisäksi myös se, kun on onnistunut tekemään taloyhtiölle hyvää: parempaa asumista, taloudellisia säästöjä. Joskus taloyhtiöissä päätökset voivat olla vaikeita ja monen mutkan takana, mutta isännöitsijän hyvä valmistautuminen ja asioiden selvittäminen auttaa.

Viestintä nousee jatkuvasti isännöinnissäkin aiheeksi, jota pitäisi parantaa.

-          Hallitusten kanssa viestitellään toki paljonkin, mutta osakkaille ja asukkaille pitäisi kertoa enemmän, mitä ollaan tekemässä, missä mennään. Hallitukset näkevät sähköisesti taloyhtiösivuilta paljon asioita, mutta ehkä osakkaille ja asukkaille voisi myös internetin kautta tiedottaa enemmän siirtyä paperisesta tiedottamisesta sähköiseen, Hostikka pohtii.

Digitalisaation kautta saataisiin ehkä kokouskäytännötkin sujuvammiksi. Hostikka arvelee pitkän kokemuksen perusteella, että nuoria on vaikea saada alalle, kun varsinkin keväisin työpäivät saattavat kestää aamukahdeksasta kellon ympäri.

-          Yhtiökokouksiakin voisi pitää päivällä. Ehkä työssä käyvätkin voisivat kerran vuodessa tulla keskellä päivää tunniksi kokoukseen. Olemme aika monessa taloyhtiössä saaneet pidettyä ainakin hallituksen kokouksia päivällä.

 

 

« Palaa takaisin

Näytä
Lähennä Loitonna