Julkiset tiedotteet (internet)

Viilennä kesähelteellä - konsteja löytyy

Kirjoitettu 02.08.2018 kello 08:47 (muokattu 02.08.2018 kello 08:47)

Moni asunto on kesän helteillä liiankin kuuma. Helteelle ei mitään voi, mutta asukkaalla on sentään joitain keinoja, joilla lämpötilaa voi vähentää tai edes estää sen nouseminen.

Helpoin, halvin ja usein tehokkain keino on käyttää yön viileys hyödyksi ja tuulettaa siis yöllä. Helteiden aikaan ikkunat on pidettävä päivällä kiinni.

Yksi keino, ja energiatalouden ja laskujenkin kannalta järkevin, on vähentää asunnon lämpökuormia. Käytännössä varsinkin saunan lämmitystä kannattaa siis välttää. Myös pitkään uunissa tai liedellä kypsytettävät ruuat lisäävät asunnon lämpöä.

Auringon lämpöä kannattaa vähentää käyttämällä ikkunoissa verhoja tai kaihtimia. Kaihdinten asennolla on väliä: pullea puoli käännettään kohti aurinkoa.

Näiden vihreiden vinkkien lisäksi kannattaa muistaa, että kaikki sähkölaitteet tuottavat lämpöä. Esimerkiksi tietokone ja turhat kannattaa sammuttaa, kun niitä ei käytetä.

Jos käyttää tuulettimia, on syytä sulkea ovet niihin huoneisiin, joita ei ole välttämätöntä viilentää. Tuuletin kannattaa suunnata niin, että ilmavirta tuntuu iholla. Viilentämisen ohella tuulettimet tuottavat lämpöä, joten nekin on syytä sulkea, kun ei ole samassa huoneessa. Tuulettimet eivät laske lämpötilaa, mutta niiden ilmavirta toki tuntuu viileämmältä.

Jos asunnossa on käytössä ilmalämpöpumppu, sen käytän aikana on ulko-ovet ja ikkunat suljettava ilman kierto on asunnossa on kuitenkin varmistettava. Useimmiten riittää, kun pumppu on laskenut lämpötilaa asteen tai pari: pumppu poistaa myös ilmankosteutta, ja miellyttävään lämpötilaan voi hyvinkin riittää jo asteen pudotus.

Huoneen lämpötila suositellaan mitattavaksi keskeltä huonetta, hieman yli metrin korkeudelta.

Viihtyvyyden kannalta oleskeluhuoneiden paras lämpötila on 20 21 astetta. Makuuhuonessa on hyvä olla pari astetta viileämpää, 18-20 astetta.

Lämpötilan laskeminen vähentää myös asumisen kuluja. Asteen pudotus vähentää lämmityskuluja viisi prosenttia. Liian korkea lämpötila saattaa myös vapauttaa rakennusmateriaaleista haitallisia päästöjä.

Jos asuntojen lämpötilat ovat liian korkeat, kannattaa talon lämmitysjärjestelmän säädöt tarkistaa.

Myös elintavoilla on vaikutusta kuumuuden tuntemiseen. Vettä kannattaa juoda noin kaksinkertainen määrä normaaliin verrattuna. Alkoholi ja kahvit eivät auta ne poistavat nestettä kehosta. Keitot ovat hyviä hellepäivien ruokia: ne sisältävät nestettä, kivennäisaineita, hiilihydraatteja, ja helpottavat tukalaa oloa. Päivällä kannattaa syödä kevyemmin ja illalla tukevammin.

Monelle kuumassa nukahtaminen on vaikeaa. Unen saamistakin voi yrittää helpottaa muutamalla kotikonstilla. Iltaisin ei kannata rehkiä, ja alkoholin ja kahvia ja ylipäätään runsasta juomista kannattaa välttää iltaisin. Makuuhuone on syytä yrittää pitää viileänä: pitämällä vaikka verhot kiinni päivällä, ja yrittämällä saada läpivedon. Ainakaan tietokonetta ei kannata pitää makuuhuoneessa pitkään päällä. Joskus helpottaa sekin, että käyttää peittona pelkkää lakanaa, jos sitäkään. Tyynyliinoja voi pitää hetken pakastamisessa, tai laittaa tyynyn sisälle viileällä vedellä täytetyn lämpöpullon. Viileä ei kuitenkaan liian kylmä suihkukin voi auttaa juuri ennen nukkumaan menoa.

Ja tärkeää on muistaa myös läheiset: vanhuksille kuumuus on erityisen haitallista. Heidän asuntojensa viilentämiseen kannattaa läheisten kiinnittää huomiota; ja hankki vaikka muiden omaisten kanssa yhteistyössä viilennyslaitteita liian kuumiin asuntoihin. Tutkimusten mukaan kuumuuden takia Suomessa kuolee joka vuosi 180-900 ihmistä.

 

« Palaa takaisin

Näytä
Lähennä Loitonna